سردار ایافت دعوت حق را لبیک گفت آزمون سراسری اعطای مدرک تخصصی حافظان قرآن در مشهد برگزار شد اندر احوال خیال ترویج فرهنگ رضوی در روستا‌ها با بهره گیری از ابزار هنر رونمایی از از بسته شعر دهه کرامت ۱۴۰۳ در حرم مطهر رضوی اعلام ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام‌جعفرصادق(ع) شناسایی پیکر مطهر شهید دفاع مقدس پس از ۴۲ سال برنامه‌های سازمان فرهنگی شهرداری مشهد برای دهه کرامت اعلام شد آیت‌الله علم‌الهدی: سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است میزبان کریم روایتی شنیده نشده از سازندگان و بانیان قدیمی‌ترین کاشی‌های حرم مطهر رضوی نتیجه دوری از نماز نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد کلینیک مجازی مرکز مشاوره آستان قدس در سال جاری راه اندازی می‌شود آیت‌الله علم‌الهدی: تکلیف مدیران شهری، گره‌گشایی از زائران امام هشتم (ع) است | ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی وعده صادق؛ عملیات تنبیهی ایران اسلامی نگاهی به جایگاه کار و کارگر در فرهنگ دینی| دستانی که آتش به آنها نمی‌رسد
سرخط خبرها

ارزش کمک به امر ازدواج در اسلام

  • کد خبر: ۲۲۳۶۳۰
  • ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۵
ارزش کمک به امر ازدواج در اسلام
در فرهنگ اسلامی بهترین ساختمان‌ها «بنای تزویج» است.

ازدواج سنت رسول اکرم (ص) و عامل تقویت و حفظ دین و افزایش روزی و ارزشی بزرگ و بالاترین فایده درزندگی هر مسلمان است. پیامبر خدا حضرت محمد (ص) و فاطمه‌زهرا (س) و امامان (ع) همگی ازدواج کرده و تشکیل خانواده داده‌اند. ازدواج زیربنای شکل‌گیری خانواده است.

 فاطمه‌زهرا (س)، بانوی نمونه اسلام و اسوه حسنه جامع، جهانی و جاویدان الهی، در آغاز جوانی ازدواج کردند. عبدالصمدبن‌بشیر گفته است: زنی نزد امام‌صادق (ع) آمد و عرض کرد‌: متبتّله هستم! امام پرسیدند‌: تبتل در نزد تو چیست؟ گفت‌: ازدواج نمی‌کنم. امام فرمودند: به چه دلیل؟ پاسخ داد: با ترک ازدواج درصدد فضیلت هستم. امام فرمودند‌: از این وضع دست بردار و بازگرد. اگر تبتل و بی‌شوهری و ترک ازدواج فضیلت بود، فاطمه (س) به آن سزاوارتر از تو بود؛ زیرا هیچ‌کس نیست که در فضیلت بر فاطمه پیشی بگیرد. (وسائل‌الشیعه، ج ۱۴، ص ۱۱۸).

شخصیت معصومین (ع)، این الگو‌ها و نمونه‌های برتر و عالی اسلامی‌و پیشگامان در فضیلت‌های بی‌نظیر، در خانواده شکوفا شده است. آنان همه تشکیل خانواده دادند و پیروان خویش در جهان را به ازدواج و تشکیل خانواده تشویق کردند و به صاحبان خانواده نیز سفارش کرده‌اند برادران و خواهران دینی خویش را در تشکیل خانواده یاری کنند.

 اسلام ترک زندگی و دوری از خوشی‌های آن را حسن نمی‌داند؛ هرچند دلبستگی به مال و فرزند و دنیا را هم نهی می‌کند، اما این را نیز که با دوری از ازدواج و یار و همسر، فکر کنیم خود را به خداوند نزدیک کرده‌ایم، اشتباه می‌داند که انسان در کنار دیگر انسان‌ها می‌تواند خود را بیازماید و اعمالش دیده شود؛ زیرا اگر در غاری تنها زندگی کنیم، فرصتی برای سنجش اعمال به ما دست نمی‌دهد. در تعامل و هم‌زیستی است که رفتار خوب معنی پیدا می‌کند و با دوری گزیدن و کناره جستن، انسان در بوته آزمایش قرار نمی‌گیرد.

ارزش یاری مؤمنان در تشکیل خانواده

بهترین و آخرین پیامبر خدا (ص) خود تشکیل خانواده دادند و همسران و فرزندانی داشتند. ایشان افزون بر سفارش‌های فراوان درباره ازدواج مسلمانان، خود در زمینه کمک در امر تزویج مؤمنان پیشگام بودند و در این‌باره فرموده‌اند‌: هرکه در تزویج بین مؤمنان کار کند و برای ازدواج زن و مرد باایمان تلاش کند تا بین آنان را جمع کند و با هم ازدواج کنند و خانواده تشکیل دهند، خدای عزوجل هزار زن از حورالعین هر زنی در قصری از در و یاقوت به ازدواج او درآورد و برای او در هر گامی که بردارد و هرکلمه‌ای که درتزویج مؤمنان و تشکیل خانواده بگوید، ثواب کار یک سال با شب‌زنده‌داری و قیام لیل و روزه‌داری روز‌ها خواهد بود. (وسائل‌الشیعه، ج ۱۴، ص ۲۷).

محبوب‌ترین بنیان الهی

در فرهنگ اسلامی بهترین ساختمان‌ها «بنای تزویج» است. پیامبر خدا (ص) فرمودند: «مابنی بناء فی الاسلام احب الی ا... عزوجل من التزویج: در اسلام هیچ بنایی ساخته نشده است که نزد خداوند محبوب‌تر و ارجمندتر از تزویج باشد». (من‌لایحضره‌الفقیه، ج ۳، ص ۳۸۳). ساختمان خانواده بهترین ساختمان اسلامی است و همکاری و مساعدت در احداث ساختمان خانواده، کمک به ساختن بهترین ساختمان‌هاست.

بالاترین و برترین شفاعت‌ها

شفاعت انواعی دارد. یک نوع آن شفاعت بین دو انسان است و شفاعت بین دو انسان نیز اقسامی دارد که بالاترین آن شفاعت بین دو انسان در امر ازدواج تا تشکیل خانواده است. امیرمؤمنان امام‌علی (ع) فرموده‌اند‌: «افضل الشفاعات ان تشفع بین اثنین فی نکاح حتی یجمع‌ا... بینهما: بهترین شفاعت‌ها این است که بین دو انسان در ازدواج شفاعت کنی تا خداوند بین آنان جمع کند و خانواده تشکیل بدهند». (وسائل‌الشیعه، ج ۱۴، ص ۲۷).

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->